Dostopnost
  • Navigacija preko tipkovnice
  • Izključi animacije
Kontrast
  • Visok kontrast
  • Sivine
Besedilo
  • Povečaj pisavo
  • Pomanjšaj pisavo
  • Označi naslove
  • Označi povezave
  • Podčrtaj povezave
Zemljevid strani
Izjava o dostopnosti

Dogodki

 

Opravljivci ne bodo opravili dela, a so vedno na delu

Opravljivci ne bodo opravili dela, a so vedno na delu

Barbara je sodelavki zaupala rezultate osebnostnega testiranja, ta pa je o tem veselo razlagala ostalim sodelavcem. 

O novi sodelavki Tanji krožijo govorice, da je »po vezah« dobila zaposlitev. Je nesposobna. Govori se, da si vpisuje nenormalno veliko nadur, med delom pa si kar naprej pripravlja zdrave obroke in napitke, nenehno govori po telefonu s prijateljicami....    

Špelo je sodelavec Brane prizadel, ker je komentiral, da slabo dela. Potožila se je sodelavki, ki pa je vse povedano (in še veliko več) prenesla nazaj Branetu.

Mnogo informacij zaokroži po službenih hodnikih in predvsem za zaprtimi vrati pisarn. Zaposleni informacije dojemajo drugače, kot so bile sporočene, jih po svoje priredijo, dodajo še svoja opažanja in občutke, nekateri jih celo namerno  premenijo. Številni kolektivi tako spominjajo na male otroke, ki se igrajo igrico »telefončki«.  

 

»Opravljanje je negativno ocenjevanje in moralno obremenjena besedna izmenjava, ki se nanaša na obnašanje tretje osebe«. »Obrekovati pomeni dajati neresnične, zlonamerne izjave, s katerimi se tretjemu jemlje ugled, čast ali dobro ime.«  

 

Nič dobrega ni v obrekovanju, opravljanju, čenčah, tračih. Že od antičnih časov so bile govorice nesporno označene kot »slabo« in so ostale sinonim za šibko moralo opravljivca, pa tudi njegove tarče ter nenazadnje tudi poslušalca.  

 

Zakaj radi govorimo o nekom, ki ni prisoten?  

Obrekovanje je pogosto posledica pomanjkanja občutka varnosti osebe oziroma njegovega strahu. Motivi so tudi jeza, sovraštvo, zavist, maščevanje, pa tudi frustracije in neizpolnjene želje. Zanimiva se mi zdi ugotovitev, da je opravljanje lahko del fantazijskega življenja posameznika. Opravljali naj bi tudi zato, da bi si pridobili naklonjenost. Govorice namreč zabavajo, ohranjajo pogovor in preženejo dolgčas. Mnogi namreč z opravljanjem vzpostavljajo vez z drugimi ljudmi. Pomeni lahko tudi obliko protesta »izključenih« sodelavcev iz »dogajanja«. 

 

Na enem socialnih omrežjih sem naletela na risbo dveh žensk, ki sklanjata glave in vneto govorita o tretji osebi. Spodaj je bilo zapisano:  

»Opravljanje predstavlja največjo razbremenitev, sprostitev človeka.«  

Ne bi mogli bolje povzeti bistva opravljanja.   

 

Jelica L. Lajovic je zapisala, da so pogumni (jaz dodajam tudi tisti, ki veliko in dobro delajo) vidni, zato so pogosteje tarče opravljanja nevidnih strahopetcev. Pogumni ustvarjajo, strahopetni rušijo (in opravljajo).  

 

Opravljivci pred strelnim zidom 

Vsa ta dejanja, ki so, kot smo prebrali »slaba«, opravljivci z lahkoto »opravičijo«:   

  • »Saj samo povem, kar sem slišala!«,  
  • »Ali ne smem povedati kaj mislim?«  
  • »Saj nikomur nočem nič slabega!«,  
  • »Nekaj je gotovo res. Tam, kjer je dim, je tudi ogenj.«.  

 

Prepričana sem, da ste kaj od tega že slišali, če ste opravljivca zasačili pri »dejanju«. Velikokrat je občutiti, da nekdo resnično misli, da ima pravico govoriti o drugem.   

 

Kakšna je škoda in kdo jo v resnici najbolj občuti?  

Govorice škodijo timskemu delu. Ekipa se posveča govoricam in se ukvarja sama s seboj, s tem pa izgublja dragoceni čas, ki bi ga raje usmerila v naloge. Konkurenca pa prehiteva.  

Odnosi so slabi, klima v podjetju tudi. 

 

Najhujše posledice opravljanja pa občuti prav zaposlen, ki opravlja oziroma je soudeležen v opravljanju (je pristal na opravljanje). Vsak, ki opravlja najbolj škoduje sebi. Slabo ne more kar izginiti. Zakon karme. Kako se počutite, če opravljate? Jaz slabo. Slabe misli o sodelavcu ostajajo z mano, me spremljajo in zaznamujejo. Če opravljam, se prostovoljno vržem v (tako temu pravim jaz) »črno luknjo« negativizma. Kaže na moj šibek karakter.  

 

Režejo in bolijo pa seveda tudi besede, ki jih o meni izrečejo sodelavci za mojim hrbtom.  

 

Kaj preverjeno deluje v pogovoru z opravljivcem? 

Moja sodelavka ob opravljanju sodelavcev ne podleže njihovemu vplivu. Čeprav bi si lahko »vzela to pravico«, je tiho. Domov gre mirne vesti in »prazne« glave, ki jo raje napolni z lepimi vtisi iz zasebnega življenja.  

 

Velikokrat sem ob opravljivem sodelavcu le spremenila temo pogovora in mu zastavila vprašanje, povezano z njegovim delom.  

 

Opravljivca vprašajte: »Zakaj sploh to meni razlagaš««. Le zdrzne se in utihne.  

 

V iskanju globljih rešitev v organizaciji  

Strokovnjaki pravijo, da se rešitev skriva v zdravi organizacijski kulturi podjetja. Problem je torej širši in se ga ne da odpraviti z opozorilom, pogovorom ali krajšo delavnico, na kateri bodo opravljivce »popravili« in bodo sami od sebe dobili uvid vase in ne bodo več opravljali.   

 

Podjetje oziroma vodje naj zaposlenim zagotavlja dovolj informacij. Zaposleni pogosto pogrešajo jasno in transparentno komunikacijo. Če je ni, se pojavijo ugibanja, govorice, napačne informacije.  

 

Podjetja organizirajo redna srečanja, na katerih imajo zaposleni možnost vodjem, tudi anonimno, zastavljati vprašanja in nanje takoj dobiti odgovore. 

 

Prebrala sem, da so se vsi zaposleni podpisali na tablo na steni in se s tem zavezali, da 3 mesece ne bodo opravljali. Bilo je učinkovito.   

 

Lahko poskusite s tem, da opravljivcu naložite veliko dela, da se utaplja v njem. Morda mu enostavno zmanjka časa za opravljanje.  

 

 Vlagajte v svoje zaposlene, sprašujte jih, poslušajte, naj imajo dovolj transparentnih informacij, da ne bodo na delu opravljivci. Te in podobne tematike lahko vključimo v izobraževalni program, ki ga v okviru projekta KORAK - Kompetence za razvoj kariere 2018–2022  pripravimo za zaposlene, starejše od 45 let. Operacijo sofinancira Evropska unija, in sicer iz Evropskega socialnega sklada ter Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.

 

 

 

 

Za vas piše: 

JANA MLAČNIK

 

Po izobrazbi diplomirana andragoginja z magisterijem iz kadrovskega managementa.  Že celo svojo kariero se kali na področju izobraževanja odraslih, vodila je delavnice vseživljenjske karierne orientacije, spretna je v pripravi prijav na evropske projekte.  Svetuje podjetjem s področja razvoja kadrov, sodeluje je pri vsebinski pripravi orodij za ugotavljanje motivacije in merjenje kompetenc po metodi 360, izvaja testiranja oziroma individualna svetovanja za zaposlene v podjetjih. Pripravi vam program izobraževanja, ki bo odgovoril na vaša pričakovanja in je poln konkretnih nasvetov, ki jih boste že naslednji dan preizkusili pri svojem delu. Vodi področje dela s podjetji na Cene Štupar - CILJ.

Jana je svetovalka v projektu Svetovanje za zaposlenekoordinatorka programov projekta KORAK - Kompetence za razvoj kariere

Oba projekta sofinancira Evropska unija, in sicer iz Evropskega socialnega sklada, ter Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport

 

Sodelavci o Jani:

  • Vrzi izziv pred Jano in dobil boš preskakovalca ovir. Jaz ji ljubkovalno rečem buldožer. Jana s svojo vztrajnostjo pride povsod in doseže marsikaj, a vseeno pri tem ostaja mehka in prijazna. Zato jo tudi občudujem. Je vestna, marljiva, natančna, organizirana in v meni zbuja potrebo po tem, da postanem boljša različica sebe.
  • Rada ima sladkarije, a se jim trudi upreti.
  • Predana delu, ideji, za katero stoji, usmerjena v akcijo (spodbujevalec).
  • Je odličen strateg, projekte zgradi na trdnih temeljih, tako da je njihova uspešnost zagotovljena. Deloholik,  a izredno prijetna sodelavka in sogovornica. 

 

Jana je dosegljiva na:

jana.mlacnik@cene-stupar.si,

031 729 908

 

 

Imate dodatna vprašanja? Pišite nam.

Pišite nam

Vaš e mail naslov

Vprašanje

Prepišite besedilo iz slike v spodnje polje

Povezane novice

celostni pristop, podjetja, zaposleni, čuječnost

»Deluj z glavo in misli s srcem« je stavek, ki ga izrekamo otrokom, ko jim dajemo napotke za življenje. Pa se sami držimo slednjega, ko gre za naše delo in delo drugih?

Ogledalo ne bo počilo, sogovornika pa boste spravili v jok.

Kaj bi naredili z besedami, da vaša komunikacija le ni tako jasna, kot mislite, da je? Ste pripravljeni na iskreno mnenje sodelavca?

Piškotki za analitiko
Ti se uporabljajo za beleženje analitike obiskanosti spletne strani in nam zagotavljajo podatke na podlagi katerih lahko zagotovimo boljšo uporabniško izkušnjo.
Piškotki za družabna omrežja
Piškotki potrebni za vtičnike za deljenje vsebin iz strani na socialna omrežja.
Piškotki za komunikacijo na strani
Piškotki omogočajo pirkaz, kontaktiranje in komunikacijo preko komunikacijskega vtičnika na strani.
Piškotki za oglaševanje
So namenjeni targetiranemu oglaševanju glede na pretekle uporabnikove aktvinosti na drugih straneh.
Kaj so piškotki?
S klikom na POTRDI soglašate z uporabo piškotkov na naših straneh.Potrdi Več o piškotkih